5 mars besök på Stadsbiblioteket

SPF Seniorerna Aros på besök i Västerås Stadsbibliotek!
Tio förväntansfyllda medlemmar från SPF Aros blev varmt mottagna av bibliotekarierna Eva Mattsson och Pia Letalick. Eva berättade om hur biblioteket kom till i början av 1956, arkitekt var Sven Ahlbom. Det satsades redan från början på mycket fin konst. Vi fick se ett bildspel om den yttre konsten. Därefter gjorde vi en rundvandring för att se den inre konsten. Efter konstvisningen så berättade Pia om stiftsbiblioteket samlingar. Där finns det 45.000 böcker bevarade och 70 hyllmeter handskrifter m.m. Just nu har de en utställning om "Fejkade Nyheter" genom tiderna, så detta är inget nytt. Därefter så fick vi en genomgång av Kerstin Andersson ordf. för Västerås Släktforskarklubb, som förklarade hur vi kommer igång. Detta var en väldigt trevlig em.