Stockholm o O´Reagan 20 april 2017

Uppskattat återseende med Christopher O´Reagan
I går samlads en grupp medlemmar i SPF Seniorerna Köpingshus, på sedvanlig parkering för avfärd till Stockholm och Gamla Stan

Uppskattat återseende med Christopher O´reagan

Igår, samlades en grupp medlemmar i SPF Seniorerna Köpingshus, på Tunadalsparkeringen för avfärd till Stockholm och Gamla Stan. Där mötte Christopher O´reagan oss och genast började han berätta om husen som vette mot slottet och livet i Gamla stan. Slottet är under reparation, sandstenen vittrar och fasaden behöver få annan färg. Den blir inte som vi ville, en varmt gul färg. Vi hann inte gå långt, men fick i stället fylliga berättelser om livet i Gamla stan på senare delen av 1700-talet. Vi passerade porten där polisstationen var inrymd 1792 och dit Ankarström fördes sedan han skjutit Gustav III på Operan. O´reagen avlivade flera myter om hur smutsigt och ohygieniskt livet var på den tiden om bl a latrintömning som utfördes av kvinnor på nätterna så att de boende skulle slippa känna lukten av latrin mm. Vi den tiden bodde drygt 90 000 personer i Stockholm och ca 12 000 i Gamla stan. Idag bor ca 3000 personer där. Det var förbud att röka utomhus, brandfaran, och att vara alltför berusad var inte heller tillåtet.

Vi hade kunnat lyssna på hans stora kunnande om 1700- talet längre I snålblåsten gick vi sedan till yttre borggården på slottet och såg vaktavlösningen. Det var regementen från I 19 och I 20 som svarade för högvakten. För några var det nostalgiskt att tänka tillbaka på den egna värnplikten.

Lunch i källarvalven vid Stortorget och därefter upp i glansen på slottet där vi guidades

i representationsvåningarna med alla rummen som hade anknytning till kungar och drottningar några hundra år tillbaka. Slottet är arbetsplats för de kungliga och de stora vackra salarna används vid middagar och givetvis vid de bröllop som ägt rum bi både Storkyrka och Slottskyrkan. Då visade guiderna oss hur annorlunda festsalarna ser ut då, mot när de visas för oss som allmänhet.

Slottsbesöken avslutades i rikssalen där den stora utställningen om brudklänningarna visades. I rikssalen var även kronprinsessan Viktorias och prins Daniels bröllopsmiddag. Det är mycket förberedelser , otroligt mycket trappor, bära stolar, bord, duka när det skall bli fest. Vi fick se det på bild.

För anteckningarna

Barbro Broman

På hemresan tackade ordföranden Veine Eliasson, våra reseansvariga Inga Hoffstedt och Börje Österberg för deras utomordentligt goda arbete för att våra resor skall bli bra. Det är mycket arbete för att en resa skall bli lyckad med och det lyckas alltid Inga och Börje med.

Vi fick också information om de resor som väntar och att höstens program är under arbete,