Medlemsmötet 16 maj

Torsdagen den 16 maj var det medlemsmöte.

Månadsmöte SPF Kung Karl torsdagen den 16 maj 2024

”Minns du ditt 60-tal”

Det blev en eftermiddag fylld med nostalgi, då Gun och Gunnar Eriksson från Eskilstuna tog oss med tillbaka till 60-talet. Ett digert bildmaterial och en lättsam presentation fick oss att minnas hur det var ”på den tiden”. Vi blev påminda om roliga minnen i vår vardag men också om allvarliga världshändelser. Du-reformen, IKEA, hur det såg ut i våra hem, vad som var populär mat, artister och filmstjärnor, idrottsprestationer och högertrafikomläggningen tillhörde de mer lättsmälta delarna. Men tänk att rökning var tillåtet överallt! Att gå på Bingo och få kläderna helt inpyrda var förstås inte kul. Bilder från rivningen av gamla delar av Stockholm berörde, det liknade mest en krigsplats. Bilder från Vietnamkriget, Cubakrisen och hur miljögiftet hormoslyr sprutades ut i naturen minns vi också. Berlinmurens uppbyggnad och Dag Hammarskjölds död likaså.

Genomgående under föredraget var musiken och det gick bra att nynna med till ”34:an”, ”She loves you” och Brita Borgs ”Ljuva 60-tal”. Avslutningsvis en liten tävling där det gällde att gissa artistens namn på några låtar. Snabbast vann och priset bestod av tablettaskar vi minns – Viol och Emser!

Det är roligt att Centrumgården alltid är välfylld på våra medlemsmöten, då nås också många av den information som ges. Rolf Nilsson från styrelsen i SPF berättade om det digitaliseringsprojekt som pågår. Han efterlyser ”Digi-kompisar” – dvs medlemmar som känner att man kan lite extra i denna för många så invecklade digitala värld och som kan hjälpa andra. Hör av er till Rolf eller till Marie-Louise Backlund. Övrigt på gång är Gubbgolfen. Aktuella resor finns att läsa om på vår hemsida. Ingegerd Thorell berättade om Friskvårdsveckan och om kommande teater ”Shirley Valentine”. I kaffepausen fick vi också se att Line-dance kan vara kul att vara med på.

Vår ordförande Olle Hult höll som vanligt ordning på mötet och tackade alla som på olika sätt bidragit till dagens trivsamheter – inte minst Trivselkommittén som fixar gott fika.

Text Lena Ek   Foto Göran Karlsson