Ambulanssjukvård

• Erik Dahlfjord Foto: Birgitta Andersson

Ambulanssjukvårdare på medlemsträff 3 april hos SPF Seniorerna Sala
Ordf. Inga-Lill Holm presenterade ambulanssjuksköt. Erik Dahlfjord, som sedan 15 år tillbaka arbetar inom ambulanssjukvården i Västmanland. Den inkluderar också sjuk-vårdens larmcentral och akutkliniken på Västerås sjukhus. Personalen har möjlighet att rotera mellan dom olika enheterna.
Med ambulans avsågs på medeltiden ett slags flyttbart sjukhus, eller fältsjukhus.
Under 1800-talet började man använda häst och vagn för s k prehospital vård och först så småningom kom bilarna in i bilden.
Flera städer i Västmanland har dygnetrunt-ambulanser, varav dom flesta förstås finns i Västerås. Erik lämnade en del statistik om de många olika slags ambulansuppdragen.Man använder sej av tre olika typer av larm, från det som har högsta prioritet till det som gäller rena transportuppdrag.
Ambulanspersonalen har oftast sjuksköterskeutbildning med påbyggnad av ambulans-sjukvård. Några är också undersköterskor i grunden. Det krävs också att man klarat olika slags fys-tester.Man kan tro att trafikolycksoffer är de vanligaste passagerarna, men faktiskt är det så att äldre sjuka människor använder ambulanserna mest. Erik visade upp en tung läke-medelsväska, eftersom dom flesta typer av läkemedel kan ges av ambulanspersonalen.
Från åhörarna fick han sen olika frågor som gav honom tillfälle att berätta mera.
Vid en fråga om hjärtstartare visade han en film som klargjorde hur alla kan använda den om och när det behövs.
Efter kaffe och smörgås informerade Juris Martinsons om ett lokalbyte pga utrymmesbrist, från Kaplanen till Missionskyrkans ungdomslokal, för den studiecirkel inför Litauenresan som ska hållas 21 och 28 april.
Efter lite annan information omnämnde Inga-Lill nästa medlemsträff den 24 april, som blir "Gustav Vasa och Drängen Mats", en sång-musik-historia från Dalarna. Också där har lokalen ändrats, men nu från Mikaelsgården till Folkets Hus.

Anita Hedberg