Salaligan

Glenn Anderssons föredrag om Salaligan

Ett 70-tal SPF - medlemmar kom den 29 oktober till Mikaelsgården för att träffas och för att lyssna på Glenn Anderssons föredrag om Salaligan.

Vi kanske kan mycket om den fasansfulla ligan, dess ledare och dess verksamhet, men är ändå intresserade – det är ju svårt att förstå sig på fenomenet. Glenns föredrag var föredömligt – strukturerat, sakligt, i rätt tempo och med full hörbarhet.

Vi fick ta del av bakgrunden till de brutala rånmorden: Sigvard Nilsson, Den Magiska Cirkeln och ligans uppbyggnad. Händelseförloppet fram till avslöjandet och efterspelet berättades i detalj. Ett fåtal bilder på ligamedlemmarna visades på slutet men vi saknade inte det visuella, eftersom den muntliga berättelsen var så mycket starkare, åtminstone då Glenn fick ta hand om den.

Juris Martinsons