Första medlemsmötet 19 augusti 2024

Yrkestrubaduren Johan B Andersson fick Spf-seniorerna att sjunga under höstens första medlemsmöte.

Utanför Mikaelsgårdens fönster var det full sommar, och inne sjöngs låtar med hyllning till densamma. Ett 70-tal SPF-seniorer vallfärdade till höstens första medlemsmöte. Trubaduren och tidigare fotbollstränaren Johan B Andersson från Västerås var inbjuden för att hålla i underhållningen. För att få oss att komma igång inledde han med allsång och valde Min gitarr av Sven-Ingvars i sin digra notpärm. Elvis, Rönnerdahl och Taube, Törnqvist, Tommy Nilsson Öppna din dörr och många flera folkkära artister fick den äran att lysa. Sommar och sol blev faktiskt temat när man tänker efter. Ledins Sommaren är kort, Ta mig till havet, Sakta vi gå genom stan, Sommar och sol från Sven-Ingvars repertoar och sen nostalgisången En gång jag seglar i hamn. Då var det många som klämde i. Johan B Andersson har spelat sen han var barn. - Pappa var fotbollstränare och höll på med musik, spelade på olika sammankomster, bland annat på fängelser. Han lärde mig att spela gitarr, säger Johan B Andersson. Tonårstiden spelade han i olika band och fick möjlighet till träningslokaler via studieförbund. Sedan 30 år tillbaka, 1993, lever han av musiken och han är glad för det även om det blir tätt mellan spelningarna ibland. Han har varit och kommer att vara mycket Sala. -Det finns något som kallas Musikmedicin. Jag spelar för människor som är dementa. Musiken går in någon annanstans i hjärnan och kan väcka minnen som ger den glömske en lugn och lycklig stund. Han behärskar sitt instrument, gitarr totalt och har en väldig energi när han framför sångerna.

Text och bild: Birgitta Alenius