Mats Hellstrand berättar

Vår lokale författare Mats Hellstrand berättar om sitt skrivande.

Vid SPF Seniorernas medlemsmöte i september gästades vi dels av förbundets länsordförande P-Å Moe som gav en kort introduktion om vad är aktuellt och dels av den lokale författaren Mats Hellstrand som berättade om sitt skrivande.

Mats kom igång på allvar med författarskapet när han som 70-årspresent fick deltagande i en skrivarkurs. Han skriver historiska romaner från Frihetstiden där han kan grunda skildringen av tiden och livet man levde på gamla rättegångsprotokoll. I kolarböndernas protest mot tvånget att sälja all träkol till Sala silvergruva hittade Mats förhållanden och händelser som var spännande att dikta vidare om, och med god hjälp av en lektör var han inne på författarbanan.

I Mats två böcker ”Hemligt kontrakt” och ”Blodsjärn”, en tredje planeras, skildras framväxten av ett nytt fritt parlamentariskt styre under 1700-talet. Bland annat fick Sverige världens första tryckfrihetslag. Som avslutning påminde Mats om att våra frihetslagar är utsatta för angrepp från hotfulla ”nättroll”.

Som avslutning presenterade föreningens digitaliseringsombud Thomas Högstadius olika möjligheter att öka våra kunskaper om internet och telefoner och berättade att SPF Sala har en ny epostadress: sala@spfseniorerna.se