Trädgårdsbesök

• Rundvandring Brf Senioren
  • Pampiga Hortensiablommor
  • Fika hemma hos Arnkvaerns
  • Kari visar upp Muskotpelargonen "Marias blomma"
  • Värdparet
  • Grönkål i massor
  • Marias blomma
  • Information inför rundvandringen
  • Rundvandring Brf Senioren
  • Pampiga Hortensiablommor
  • Fika hemma hos Arnkvaerns
  • Kari visar upp Muskotpelargonen "Marias blomma"
  • Värdparet
  • Grönkål i massor
  • Marias blomma

Ute – bara ute, det är det sätt vi kan träffas på i SPF Seniorerna Hamre under rådande omständigheter. Torsdag 13 augusti besökte 20 medlemmar två trädgårdar. Vid Brf Senioren, där många medlemmar, bor guidade Birgit Lundin oss runt och berättade om syren, hortensior, jasmin, nävor och höstanemoner bland mycket annat. Hon berättade att de är de boende själva som sköter den stora trädgården.
Därefter promenerade vi till nästa trädgård där vi överraskades av Kari och Amund Arnkvaern med isvatten, kaffe och äppelkaka med vaniljsås uppdukat med gott om plats i skuggan under deras äppelträd. Kari berättade om den ovanliga Muskotpelargonen "Marias Blomma", som kommit med svenskar på båtar till Sverige 1929 tack vare insatser från bl a Röda Korset. Svenskarna var ättlingar till tvångsförflyttade från Dagö till en boplats vid Djnepr i Ukraina 1781. Kvinnorna hade på sin färd mot Sverige tagit med sig kryddor och sticklingar till krukväxter. Växten doftar som den heter – muskot. Innan vi tackade för vår fina stund i trädgården, plockade de flesta av oss grönkål i landet.
Vi säger stort tack till gästfria värdar.
Text: Gunnel Lundin
Foto: Olof Lundin