2023-01 Resa till Cassels

SPF Seniorerna Hamre på konsertresa

I sol och fint väglag startade bussen med medlemmar från SPF Seniorerna Hamre, på bussen fanns även medlemmar från SPF Rudbeckius. Resan gick till Grängesberg för att ännu en gång njuta av nyårskonsert på Cassels. Vid ankomsten åt vi en god middag på Disponentparkens restaurang, ett stenkast från konserthuset. I den fullsatta konsertsalongen var stämningen förväntansfull. Dalasinfonietten, under ledning av Joakim Unander, inledde ur Haydens Symfoni nr 99 som återkom flera gånger med skilda delar ur symfonin. Gästartisten Nisse Landgren spelade härligt på sin röda trombon och sjöng med sin speciella röst. Han bjöd på såväl musik i folkviseton som evergreens och filmmusik, allt tillsammans med symfonikerna samt duetter tillsammans med nya konsertmästaren Clara Saitkoulov. Jazzmusikern Magnus Lindgren (från Västerås) hade arrangerat samtliga melodier. En bejublad konsert var till ända. Hemfärden gick lugnt och tryggt i vintermörkret.
Text: Gunnel Lundin
Foto: Marianne Johansson, Gunnel Jonsson, Olof Lundin