Naturutflyktn 28 augusti

Utflykt till Långsjön
En onsdag i slutet av augusti samlades vi, några glada SPF-are, för höstens första vandring. Målet var grillplatsen på den västra sidan av Långsjön.
Vi åkte i till masten varifrån färden fortsatte till fots på Bruksleden som på sina håll blivit lite ojämn att ta sig fram på. En del rötter och stenar visar att leden slits av många fötter. Svårigheter som dock inte hindrar en glad pensionär och snart var vi framme vid vindskyddet. Där möttes vi av 2 medlemmar som tagit för vana att gå hela vägen hemifrån när vi besöker denna plats.
Förra gången vi var här sken solen från en klarblå himmel och denna gång skulle visa sig bli om möjligt ännu bättre. Badväder, men ingen kände sig manad.
Grillen tändes vid ankomsten och efter en stund kunde man ana doften av lättbränd korv, blandad med härlig kaffedoft. Finns det något bättre sätt att avnjuta sitt förmiddagskaffe på än vid en sjöstrand i glada vänners lag?
Det märktes att det varit sommar och uppehåll i aktiviteterna. Alla hade mycket att berätta och tiden sprang iväg. Vi återvände dock till slut välbehållna och en upplevelse rikare.
Olle Granath