Nyhetsbrev från SPF Seniorerna
Om ditt nyhetsbrev ser konstigt ut i din e-postklient, klicka här.
Tillsammans – mindre ensam
SPF Seniorerna motverkar ofrivillig ensamhet och isolering

Nyhetsbrev 2, 2024

Nyhetsbrevet Tillsammans - mindre ensam vill sprida information, samt ge inspiration, motivation och stöd i arbetet inom SPF Seniorerna för att minska ofrivillig ensamhet och motverka social isolering bland äldre personer.

Nyhetsbrevet skickats ut fyra gånger per år till ambassadörer från projektet Inte ensam, styrelser för distrikt och föreningar, utbildnings-, webb- och hälsoansvariga samt rekryterings- och marknadsansvariga inom SPF Seniorerna. Det går även till föreningars och distrikts kontaktadresser. Förhoppningen är att det skall spridas till så många som möjligt.
Webbinarium
Ensamhet och lokal påverkan

Den 29 maj klockan13-15 håller SPF Seniorerna ett seminarium om ofrivillig ensamhet och lokal påverkan. Vad händer just nu och hur kan vi arbeta med frågan i det lokala påverkansarbetet?
Medverkar gör Hillevi Busch, doktor i psykologi och ansvarig för att ta fram en nationell strategi mot ofrivillig ensamhet, Lena Dahlberg, forskare vid Högskolan Dalarna och Karolinska Institutet, Marie-Louise Söderberg, sakkunnig ensamhetsfrågor & Malin Wennberg projektledare pensionärsråd, SPF Seniorerna.

Välkommen till ett webbinarium där vi både får kunskap om det som nu är på gång nationellt inom ensamhetsområdet och tips på hur vi kan påverka och samverka i kommuner och regioner.

Äldreperspektiv på psykisk hälsa
I februari medverkade SPF Seniorerna, som enda seniororganisation, i socialdepartementets hearing med civilsamhällets representanter inför arbetet med den nationella strategin för psykisk hälsa och suicidprevention.

Via länken kan du läsa mer om mötet och ta del av SPF Seniorernas skriftliga inspel om att det måste finnas ett tydligt äldreperspektiv i strategin.

I april utsåg regeringen en nationell samordnare med uppdrag att stärka och utveckla det suicidpreventiva arbetet.
Ensamhet – förekomst, konsekvenser och åtgärder
Den 1 mars publicerades Folkhälsomyndighetens kartläggning i syfte att utveckla kunskapen om ofrivillig ensamhet och dess konsekvenser. Det är en delredovisning av det regeringsuppdrag som Folkhälsomyndigheten fått i samverkan med Socialstyrelsen. Ett förslag till en nationell strategi för att utveckla och motverka ofrivillig ensamhet skall presenteras i februari 2025.
Kartläggningen visar att ensamhet är vanligast i de yngre och äldre åldersgrupperna i Sverige.
Påminnelse
Kom i gång med vår studiecirkel Tillsammans mot ensamhet

För er som vill komma i gång med att motverka ofrivillig ensamhet finns studiecirkeln Tillsammans mot ensamhet. I materialet får ni råd och tips för att nå äldre som upplever ofrivillig ensamhet. Materialet innehåller diskussionsfrågor till hjälp för att skapa en handlingsplan för samarbeten, aktiviteter och hur ni kan arbeta uppsökande.
Ha en skön vår!

Marie-Louise Söderberg
Sakkunnig ensamhetsfrågor
Tillsammans - mindre ensam