Eva Eriksson på manifestation för skatterättvisa för 57:orna

SPF Seniorernas förbundsordförande Eva Eriksson deltog på en manifestation utanför riksdagen om skatterättvisa för årskull 1957 och betonade det civila samhällets nyckelroll för att förändra beslut och uppnå rättvisa.

• Eva Eriksson och Christian Ekström, vd Skattebetalarna, firar att ett års kamp för skatterättvisa lett till ett besked från regeringen om att rättvisa ska skipas för 57:orna.

Manifestationen anordnades på Mynttorget i Stockholm av en Facebook-grupp med privatpersoner födda 1957 vid namn ”Född 57 - Åldersdiskriminerad och Straffbeskattad av Riksdagen”. Med på manifestationen deltog seniororganisationer, Skattebetalarnas förening och en rad riksdagspolitiker från olika partier.

Några av de frågeställningar som behandlades var hur arbetet kommer att se ut framåt för SPF Seniorerna, om myndigheters information ska gå att lita på eller inte samt om det behövs någon form av utredning kring den politiska hanteringen av 57:ornas skatt år 2023.

– Vi kommer att granska detaljer och teknik i det kommande förslaget från regeringen, så att det hela blir rätt och riktigt. Men det är också viktigt att säga att slarvet med 57:orna visar att politiken inte har den överblick som behövs i pensionsfrågorna. Därför behövs en översyn av hela pensionssystemet, sade Eva Eriksson.

– Politiken har inte vetat vad de har gjort, det har varit ett hafsbeslut. Då krävs det att det civila samhället som oss alla här, går in och det är det som är demokratin och det är då man kan ändra beslut, fortsatte Eva Eriksson.

Klicka här för att läsa mer om bakgrunden till skatteorättvisan på vår samlingssida om frågan

Klicka här för att läsa Seniorens reportage från demonstrationen