Webbinarium med Alecta om nya regler för att pausa tjänstepensionen

Sedan årsskiftet är det möjligt att göra en paus i utbetalningen av tjänstepensionen hos flera pensionsbolag. Vad innebär de nya mer flexibla reglerna, och hur fungerar det i praktiken? Ta del av viktig information från Alecta under vårt webbinarium den 1 april kl. 11.00.

  • Det kan finnas många olika skäl till att pausa pensionsubetalningarna. Det som gäller för någon, passar inte en annan.

    De nya reglerna för uttag av tjänstepension är en framgång för SPF Seniorerna som länge har arbetat för mer flexibilitet när det gäller uttagsvalen. Vi är därför mycket glada över att nu kunna erbjuda detta webbinarium i samarbete med Alecta. Under sändningen kommer du också ha möjlighet att ställa skriftliga frågor direkt till experterna.

    Klicka här för att anmäla dig
    (Efter anmälan kommer du att få en bekräftelse via mejl med en länk för att ansluta till webbinariet. Om du tidigare har sett ett annat datum beror det på att datum och tid har ändrats till aktuell tid den 1 april kl. 11.00-12.00.)

    Varmt välkommen!

    Klicka här för att läsa om hur du kan pausa din tjänstepension hos Alecta
    Klicka här för att läsa mer på Alectas webbplats om de flexiblare reglerna för utbetalning av tjänstepension

    Bakgrund: Det var i slutet av oktober 2024 som riksdagen sa ja till de nya, mer flexibla reglerna för hur tjänstepension ska kunna betalas ut. Det vanligaste skälet att vilja pausa sina tjänstepensionsutbetalningar är att man börjat arbeta igen. För om du tar ut både lön och pension samtidigt riskerar den sammanlagda inkomsten att bli så hög att du behöver betala en högre, statlig skatt. Genom att pausa pensionsutbetalningarna jämnar du ut inkomsten över tid vilket kan ge lägre skatt, och dessutom blir pensionsutbetalningarna lite högre när du aktiverar dem igen.