Läkemedelsverket backar: Vi har lyssnat på SPF Seniorerna

SPF Seniorerna har uttryckt oro över att krav på legitimering vid läkemedelsleveranser kan slå hårt mot äldre på landsbygden, eftersom avståndet till ett fysiskt apotek ofta är långt. Nu backar Läkemedelsverket från sitt första förslag om legitimeringskrav vid hemleveranser och ska revidera förslaget.

• Det är bra att Läkemedelsverket lyssnat på kritiken tycker Thony Björk, sakkunnig läkemedel SPF Seniorerna.

– Om förslaget realiserats hade det inneburit problem för hemleveranser av receptbelagda läkemedel, bl.a. med risk för avbrott i livsviktig läkemedelsbehandling, säger Thony Björk, sakkunnig läkemedel SPF Seniorerna.

– Vi får nu se vad det reviderade förslaget innehåller och på vilket sätt de lyssnat på kritiken. Det är positivt att ikraftträdandet flyttats fram, men vi vet ju ännu inte vilka krav som Läkemedelsverket kommer att ställa på distansleveranser av receptbelagda läkemedel, förklarar Thony Björk.

Klicka här för att läsa mer på Senioren.se

Klicka här för att läsa om den kritik som SPF Seniorerna framfört mot förslaget