Hemtjänstindex visar hemtjänstens kvalitet som seniorer vill ha den
Hemtjänst kan vara livsavgörande och måste därför hålla hög kvalitet i hela landet. Det är det vi vill att Hemtjänstindex ska bidra till.
Innan vi utvecklade Hemtjänstindex saknades ett samlat mått på hemtjänstens kvalitet vilket gjorde det svårt för seniorer och närstående att veta vad man kan förvänta sig och vad man kan kräva. Det var också svårt att avgöra om reformer och satsningar resulterade i en bättre hemtjänst. Därför startade vi Hemtjänstindex.
Syftet med Hemtjänstindex är att få kommuner att förbättra hemtjänstens kvalitet utifrån seniorers vilja och skapa en positiv utvecklingsspiral. Genom att väga samman stora nationella kvalitetsundersökningar, från bland andra Socialstyrelsen, kan Hemtjänstindex visa såväl hemtjänstens totala kvalitet som kvaliteten i fyra delindex.* Indexet gör det också möjligt att jämföra kommuner med varandra.
En gång per år rangordnas Sveriges kommuner efter hur de lyckas med kvalitetsarbetet i hemtjänsten. Dessutom redovisas delindex för de fyra delar av hemtjänsten som seniorer anser centrala, nämligen information, biståndsprocess, utförandet av hemtjänst samt stöd och utveckling. Indexet är viktat utifrån vad seniorer anser viktigt för en hemtjänst av hög kvalitet.
I samband med att Hemtjänstindex publiceras erbjuds varje kommun att beställa en rapport med det egna resultatet och få tillgång till ett analysverktyg med detaljerade uppgifter som stöd i sitt kvalitetsarbete. Fokus är på kommunens styrkor och utvecklingsområden, utvecklingen över tid synliggörs och goda exempel från andra kommuner matchas.
I arbetet att utveckla Hemtjänstindex medverkade seniorer, experter, forskare och representanter för kommuner och privata hemtjänstföretag. Hemtjänstindex lanserades i november 2022.
På hemtjanstindex.se finns mer information om Hemtjänstindex. Där kan du ta del av resultat från 2022 och framåt. Där finns även filmer och intervjuer med både experter och kommuner som valt att arbeta med Hemtjänstindex.
För frågor kontakta:
Martin Engman, samhällspolitisk chef martin.engman@spfseniorerna.se
Malin Wennberg, projektledare lokal påverkan och seniorråd malin.wennberg@spfseniorerna.se
2022 publicerades rapporten Hemtjänstens kvalitet beror på var du bor. Ska det vara så? Slutsatserna från första årets Hemtjänstindex var att de stora skillnaderna i hemtjänstens kvalitet inte beror på hur mycket resurser som kommunen har anslagit för hemtjänst och inte heller på kommunens storlek, geografiska placering, eller om kommunen tillämpar valfrihetssystem. Utifrån rapportens slutsatser föreslog SPF Seniorerna sex åtgärder som skulle utveckla hemtjänsten i Sverige och göra den mer likvärdig för alla seniorer som behöver den.
*Dessa mätningar ingår i Hemtjänstindex:
- Socialstyrelsens nationella brukarundersökning: enkät där samtliga med hemtjänst tillfrågas om hur de upplever tjänsten
- Socialstyrelsens enhetsundersökning: enkät till kommunala och privata enheter om bl a rutiner och personalens kompetens
- Socialstyrelsen kommunenkät e-hälsa: enkät till kommunerna om hur de använder välfärdsteknik och digitala hjälpmedel
- Socialstyrelsen kommunenkät äldreomsorg: enkät till kommunerna om bl a myndighetsutövning och rutiner
- Senior alert förebyggande insatser: Kvalitetsregister som kommuner kan använda för att förebygga ohälsa, exempelvis fallskador
- Kolada: Är en databas med nyckeltal och analysfunktioner för kommuner och regioner. Därifrån hämtas data om personalkontinuitet.
- Gransking av information på kommunernas webbplatser om hemtjänsten