Volontärprojekt: Frivilliga motverkar ofrivillig ensamhet hos äldre

SPF Seniorernas volontärprojekt kan ge stöd både till de föreningar som vill utveckla sin befintliga volontärverksamhet samt till de föreningar som vill starta upp volontärverksamhet. Projektet är treårigt och ska vara färdigt i maj 2027.

• Projektet finansieras av Allmänna Arvsfonden.

SPF Seniorerna har i många år på alla nivåer och på olika sätt arbetat med både volontärverksamhet och att bryta ofrivillig ensamhet hos äldre. Många föreningar har engagerat sig och erbjuder aktiviteter för målgruppen. Vi vill ta vara på all den erfarenhet och stora kunskap som finns inom organisationen både när det gäller volontärsarbete och verksamhet för personer som lever i ofrivillig ensamhet.

Målsättningen med projektet är att med utgångspunkt i den kunskap som finns inom organisationen testa och etablera en modell för volontärsarbete för att i första hand nå äldre som lever i ofrivillig ensamhet.

I projektet vill vi:

• Stärka lokalföreningar och volontärer genom att ta fram en modell för hur en förening kan organisera och strukturera arbetet med volontärer.
  • Ge intresserade föreningar en möjlighet att utvecklas.
  • Ge stöd till föreningar som vill starta upp volontärverksamhet.
  • Tillsammans med Volontärbyrån ta fram en utbildning och en handbok i hur föreningarna kan genomföra ett kvalitativt och säkert volontärsarbete.
  • Erbjuda inspirations- och erfarenhetsträffar.
  • Ge fler möjlighet att bli och utvecklas som volontär. Personer 65+ har massor av kunskap, kompetens och erfarenheter som känns viktigt att ta vara på.
  • Skapa en modell för uppsökande verksamhet för att nå personer som lever i ofrivillig ensamhet.
  • Bygga nätverk med andra organisationer och institutioner som jobbar med volontärsarbete.

För att nå målet och få ett så bra resultat som möjligt är det betydelsefullt med samarbetsorganisationer. Samarbetsorganisationerna är viktiga i processen med att ta fram utbildningar, seminarium, handbok mm. En lika viktig del är att kunna byta erfarenheter och bolla idéer.

I projektet kommer vi att samarbeta med följande organisationer:
Göteborgs Stadsmission
Blomsterfonden
Generation Marianne
Volontärbyrån
Studieförbundet Vuxenskolan
För mer information om samarbetsorganisationerna, klicka på respektive organisations länk ovan.

AKTUELLT JUST NU

Till föreningar och distrikt: För att kunna genomföra projektet behöver vi nå medlemmar, föreningar och distrikt som genomfört och genomför verksamhet för personer som lever i ofrivillig ensamhet och/eller volontärsarbete, samt har erfarenhet av uppsökande verksamt för målgruppen och som är intresserade av att dela med sig av sina erfarenheter. Under hösten kommer vi att genomföra ett antal uppstartsseminarier, ett endagsseminarium, runt om i landet för att informera om projektet och samla kunskap för det fortsatta arbetet. För er som är intresserade och inte kan delta på något av de fysiska seminarierna anordnar vi även digitala seminarier.

Hittills har vi tre datum klara. Spara gärna dessa i er kalender:
16 september Stockholm
23 september Malmö
3 oktober Digitalt
(Inbjudan skickas ut direkt efter semestrarna)
Fler platser och datum kommer att planeras och inbjudningar kommer skickas ut till dessa under hösten.

Referensgrupp med seniorer: Vi söker engagerade medlemmar med erfarenhet av att anordna volontär- och ensamhetsverksamhet till en referensgrupp. Gruppens uppgift blir att följa projektet och vara vägledande samt fungera som bollplank.

Välkommen att anmäla intresse eller nominera lämplig person till:
Helena Olsson, e-post: helena.olsson@spfseniorerna, tel: 08-692 32 66.

Frågor om projektet, välkommen att kontakta:
Helena Olsson, projektledare
E-post: helena.olsson@spfseniorerna