Bussresa okt 2024

OBS Bilder finns längst ner på sidan

Höstresa till Ästad Vingård 2 oktober 2024
54 personer, ca 10 % av föreningens medlemmar, åkte med till Sibbarp och Ästad Vingård denna härliga oktoberdag. Där det väntade lunch med vinprovning.

Sibbarp är en inlandsbygd i mellersta Halland som fram till 1952 var en egen landsbygdskommun, då gick man gick upp i Tvååker storkommun och som sedan 1971
ingår Varbergs kommun. På vår rundtur i bygden besökte vi de byar som fram till slutet av 1950-talet och en bit in på 60-talet haft egna specerihandlare och i en del fall även skolor.

På vägen upp passerade vi Cortinas dansbana i Vinberg där den världsberömda hårdrockgruppen AC/DC gjorde sin Sverigepremiär den 16 juli 1976 och som du höra om i
P1 dokumentär, sök på när AC/DC kom till byn. De byar vi passerade var Gödeby, Risen, Ästad, Järnvirke, Folkared samt Sibbarps kyrkby.

Besöket i Ästad inleddes med en kort rundvandring från Sinnenas Spa till restaurang Logen. Där fick vi, utöver maten, även en kort information om gårdens historik, från konventionell mjölkgård till Sveriges första och troligen största ekologiska vingård, med idag över 50 000 vinstockar i Ästad och Morup.

Efter lunchen fortsatte rundturen via Dagsås till Sibbarps bygdegård. Där vi möttes av ortens SPF-avdelning som serverade eftermiddagskaffe samt bjöd lite underhållning med två Sibbarpsspelemän.

Efter detta återstod endast hemresan och vi kunde lämna Sibbarp efter alltigenom lyckad utflykt. Stort tack till Sennans Buss för njutbar resa.

Hälsar SPF Kvarnens Resekommitté