Höstupptakt 19 augusti 2024

Enligt det tidigare distribuerade programmet skulle vi träffas vid Mosjön, för att under trivsamma former inleda höstens träffar.

• Mats Gunnarsson håller information om platsen
  • Mats Gunnarsson vid samlinsplatsen
  • Grillmästarna Kurt och Hans
  • Grillmästarnas produktutbud
  • Jan Mikaelsson avtackar värdfolket, och som vanligt tar han tillfället i akt och kramar om
  • Mats Gunnarsson håller information om platsen
  • Mats Gunnarsson vid samlinsplatsen
  • Grillmästarna Kurt och Hans
  • Grillmästarnas produktutbud

Vi samlades vid Kvantums parkerig kl 14.00, för att samåka, 70 personer ställde upp. Färden gick mot Alsjöholm, där vi fortsatte förbi kyrkan på vägen som  smånigom leder till Eskilsryd. Efter någon kilometer svängde vi av vid en skylt "Pukaberg" som pekade mot vänster. Under hand passerade vi skyltar som pekade mot "Mosjön", efter en, som det upplevdes, lång resa på en backig grusväg där man kunde skymta bakdelen av bilen i kurvorna kom vi fram till en öppen plats, där alla samlades. Några gick en guidad tur med Mats Gunnarsson (värden för träffen), några gick ner mot sjön, där vi skulle träffas, för att förbereda grillningen. När alla hade återsamlats höll Mats en komprimerad information om platsen och bolagen han är engagerad i. Utöver Mosjönprojektet, som numer är självgående, driver han följande tillsammans med sina två barn, en son och en dotter. Nybro Transport, Eldabutiker, ett fryslager i Nybro, där bl.a. Guldfågeln lagrar produkter, möjligtvis är något glömt. Eftersom projektet Mosjön var närmast dödförklarat när Mats lanserade idèn för drygt 30 år sedan kan det vara lämpligt att berätta lite om det. När han sökte tillstånd hos myndigheterna togs han inte riktigt på allvar, så de gav tillstånden, kanske med baktanken att det blir inget av, men de kände ju inte Mats. Området projekterades med 18 tomter, målgruppen var kapitalstarka tyskar som kunde betala för att bo i ett jungfruligt område. Tomterna såldes med färdigbyggda hus av lite exklusivare slag. De tre första husen levererades från Finland, men efter att Finland infört euron blev de för dyra, och man fick anlita andra leverantörer. Totalt finns 10 hus där flera har köpt till angränsande tomt för att slippa grannar. Från början var det 9 tyska ägare och en dansk, som senare sålt till en tysk familj. Efter Mats presentation uppstod mingel med närmaste sittplatsgranne, och medan man beundrade den sköna utsikten över sjön försåg man sig med korv och dryck. När medlemmarna försett sig i riklig mängd och ingen ville backa om en fjärde gång så presenterade Berit programmet för en dagsresa som skall gå västerut den 11/9 med sista anmälningsdag den 26/8. Som avslutning på den lyckade dagen, fortfarande i strålande sol, avtackade Jan värdfolket Mats och Sonja med ord samt en vinflaska till dem var. Medan medlemmarna droppade av var det bara lite uppröjning kvar.